Pædagogik
Pædagogisk grundlag og læreplan.
Som dagtilbud er vi underlagt dagtilbudsloven § 7, hvori der står at:
“Dagtilbud skal fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse gennem trygge og pædagogiske læringsmiljøer, hvor legen er grundlæggende, og hvor der tages udgangspunkt i et børneperspektiv.”
§ 8 henviser til, hvordan der skal arbejdes med de pædagogiske læreplaner i daginstitutionsregi.
Sådan arbejder vi med:
Børnesyn
Det at være barn har værdi i sig selv. Børn opfattes grundlæggende som kompetente og selvstændige. Desuden har børn nogle basale behov for omsorg, nære relationer, anerkendende voksne, samt at blive udfordret og opleve mestring i lege og aktiviteter. Børnene har ret til at være forskellige samt at lære og udvikle sig i forskelligt tempo. Alle børn har ret til ligestilling uanset baggrund, køn, alder, og kultur.
I Æblehaven har vi fokus på at drage omsorg for børnene, og samtidigt stimulere og udfordre børnene for at understøtte deres trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Dannelse og børneperspektiv
Børn skal ses, høres og tages alvorligt som led i starten på en dannelsesproces og demokratisk forståelse.
Dannelsen sker, når barnet som aktiv deltager forankrer viden og værdier i barnets egen personlighed. Børneperspektivet er derfor medtænkt i alle aktiviteter. Dermed bliver det mest meningsfuldt for barnet, fordi det inviteres til være aktivt medskabende af sin tid i Æblehaven, og fordi der tages afsæt i børnenes måder at forstå og handle på i vores digitaliserede og globale verden.
I Æblehaven skaber vi det gode børneliv via en sjov, spændende og lærerig dagligdag med plads til planlagte aktiviteter - der kontinuerligt bygger ovenpå, det børnene har lært. Desuden er der plads til spontant at følge børnenes initiativer. Dermed oplever børnene, at de har indflydelse i hverdagen.
Vi giver tid og ro til fordybelsen. Dannelsen starter i vuggestuen, når det lille barn møder andre børn og voksne i tilpassede lege- og læringsmiljøer. Vi møder barnets naturlig nysgerrighed og trang til at undersøge sine omgivelser med positiv bekræftelse, og vi sætter ord på for at styrke barnets sprogforståelse samt selvregistrering. I børnehaven fortsætter dannelsen altid udformet, så det er meningsfuldt for det enkelte barn.
Leg
Leg i Æblehaven har en værdi i sig selv og er en gennemgående del af dagtilbuddet. Legen er grobund for børnenes læring, udvikling, trivsel og dannelse. Det er gennem legen, at børnene opbygger relationer og får en social forståelse for hinanden, som kan være med til at give børnene mulighed for at opbygge børnefællesskaber. Legen fremmer samtidig børnenes fantasi, virkelyst, nysgerrighed, sprog, sociale kompetencer, selvværd og identitet, som på den måde giver kompetencer til læring hos børnene.
I Æblehaven har legen stor fokus og foregår i både pædagogiske planlagte aktiviteter og i børnenes spontane og selvorganiserede lege. Begge metoder er en ressource for børnenes læring. I Æblehaven bliver alle former for leg respekteret, anerkendt og givet plads til.
Det pædagogiske personale i Æblehaven går op i at rammesætte og støtte børnene i deres lege og er opmærksomme på, hvordan legene udvikler sig. Ligeledes har det pædagogiske personale ansvar for at vurdere, om det er nødvendigt med større eller mindre rammesætning for nogle børn, så alle børn kan trives i legen. Eksempelvis kan vi hjælpe med nye roller, sociale kombinationer eller andet, så det bliver en positiv oplevelse for børnene at være med i legen.
Læring
Læring kan forstås bredt, og i Æblehaven sker der læring for børnene blandt andet:
- Gennem legen
- Relationerne børnene indgår i
- Planlagte aktiviteter
- Selvorganiserede lege
- Når naturen skal udforskes
- Og når de bliver mødt med udfordringer.
Før der kan ske læring for børn, er det vigtigt, at de er trygge, og i Æblehaven er der stor fokus på tryghed. Der skal være tryghed:
- Til det pædagogiske personale
- Til de andre børn
- Og til de pædagogiske læringsmiljøer.
Trygheden er grobund for, at børnene kan udvikle sig, når trygheden er opnået. Det giver det plads til at udfordre barnets kompetencer, så de kan lære.
I Æblehaven er der stor fokus på, at børnene skal have lov til at udforske med sin krop og sanser. De skal have mulighed for at turde at begå fejl, at undre sig, spørge og blive mødt med undrende spørgsmål, udfordre sig selv og eksperimentere med de pædagogiske læringsmiljøer – ”Learning by doing” (John Dewey).
Relationerne børnene imellem og mellem børn og voksne er betydningsfulde i Æblehaven, da kommunikation og sociale interaktioner ligeledes er grobund for, at børnene kan lære og opbygge et børnefællesskab.
I Æblehaven justerer vi pædagogikken til børnegruppen og tænker innovativt. På den måde kan vi skabe forandringer i de pædagogiske læringsmiljøer. Ture ud af huset er også med til at børnene kan få nye oplevelser.
Samtidig gør vi også brug af mange gentagelser i dagligdagen for at give dem genkendelighed, så børnene på den måde bliver mere trygge. Både den innovative tilgang og de daglige gentagelser vil sammen give de bedste betingelser for, at børnene kan lære og udvikle sig.
Børnefællesskaber
For Æblehaven er børnefællesskaber er et samspil, der sker imellem børnene. Det sker, når det enkelte barn får øje på det andet barn, og de sammen finder noget, de begge synes er interessant - her opstår der et fælles tredje.
Dette kan de bygge videre på sammen med andre børn, hvor der opstår kommunikation og interaktion - og legen bliver skabt. Heri er læring, udvikling, trivsel og dannelse på den måde blevet en mulighed for det enkelte barn og børnegruppen.
Børnefællesskaberne opstår både i pædagogiske planlagte aktiviteter og børnenes spontane og selvorganiserede lege. Fælles for dem er, at det pædagogiske personale vil rammesætte, støtte og vejlede børnene. For at et børnefællesskab kan opstå, er relationerne og venskaberne afgørende.
I Æblehaven skal alle børnene opleve at være en del af fællesskabet, blive respekteret og lyttet til. Der er rum og plads til, at børnene kan tage initiativer, være aktiv deltagende, danne nye relationer og afprøve nye positioner – her skaber vi som det pædagogiske personale en sammenhæng mellem individ og fællesskab.
I Æblehaven er vi sammen om at skabe det sociale rum, hvor det enkelte barn på tværs af alder, køn og kultur har mulighed for at lære og udvikle sig med de bedste forudsætninger i dagtilbuddet.
Et trygt og stimulerende pædagogisk læringsmiljø er udgangspunktet for arbejdet med børns læring.
I Æblehaven arbejder vi med det fysiske, psykiske og æstetiske børnemiljø, som bliver integreret i det pædagogiske arbejde med etablering af pædagogiske læringsmiljøer.
Børnemiljøet vurderer vi i Æblehaven ud fra et børneperspektiv, så vi kan få børnenes oplevelser af børnemiljøet inddraget og taget hensyn til børnenes alder og modenhed.
Vi skaber pædagogiske læringsmiljøer ud fra børnenes interesser, udfordringer og behov, så børnene bedst muligt kan trives, lære, udvikles og dannes. Dette betyder også, at det pædagogiske personale i Æblehaven bestræber sig på at være omstillingsparate, innovative og strukturerede for at kunne ændre, tilrettelægge og organisere læringsmiljøer og perspektiver. Dette er netop vigtigt for det enkelte barn i pædagogiske planlagte aktiviteter, børnenes selvorganiserede lege, i de daglige rutiner og i ugentlige, månedlige og årlige planer.
Vi prioriterer, at der skal være mulighed for fysiske, kreative og sproglige udfoldelser i de pædagogiske læringsmiljøer, der foregår i alle timer børnene befinder sig i Æblehaven. Dette er med øje for børnegruppens interesser, udfordringer og behov, som kan understøtte børnegruppens kropslige, sociale, emotionelle og kognitive læring og udvikling.
I Æblehaven har vi en gruppe, som hedder Rødderne. Her går de ældste børnehavebørn. Børnene skifter fra Rødderne til SFO den 1. april. Dernæst rykker de største børn fra de respektive stuer til Rødderne - og hermed bliver de kommende SFO-børn.
På Rødderne arbejder vi med alderssvarende krav til selvhjulpenhed i tæt samarbejde med forældrene. Dette skal understøtte børnenes tro på sig selv samt følelsen af, at være kompetent i de krav der stilles i SFO’en og skolen.
På stuen arbejder vi med gruppelege og samarbejdsøvelser til at understøtte børnenes sociale kompetencer. Heri indgår pædagogisk idræt, hvor både krop og motorik bliver udfordret.
Rødderne har også et stort fokus på sprog. I den forbindelse arbejder vi med materialer fra Lydbyen, som er et redskab til at udvikle børnenes ordforråd, sprogforståelse samt før-skriftlige færdigheder. Vi differentierer i aktiviteterne, således at børn med forskellige læringsstile/interesser bliver sat i spil og finder deres styrker og svagheder.
Hos Rødderne arbejder vi tæt sammen med Torstorp Skole omkring overgangen fra børnehave til SFO. Fra januar og frem til børnene skal i SFO har vi fællesdage, hvor vi mødes med de voksne fra SFO’en samt de andre kommende SFO-børn fra området. Således har Æblehavens kommende SFO-børn mødt de andre børn fra området samt de nye SFO-voksne. På disse fællesdage laver vi aktiviteter, som er aktiviteter børnene vil møde, når de begynder i SFO. Børnene vil dermed få en følelse af tryghed og genkendelighed, når det er aktiviteter de kender fra børnehaven.
Æblehavens pædagogiske læreplaner er et aktivt arbejdsredskab i opbygningen af vores pædagogiske aktiviteter i dagligdagen.
Læringsmiljøerne danner rammen for lege, rutiner, vokseninitierede aktiviteter, børneinitierede aktiviteter og børnenes spontane lege igennem hele dagen.
Læringsmiljøerne understøtter alle børns muligheder for dannelse, læring, trivsel og udvikling i et fællesskab, hvor alle børn skal have oplevelsen af at være betydningsfulde. Heraf er det muligt at understøtte børnenes individuelle kropslige, motoriske, sociale, følelsesmæssige og kognitive læring og dannelse indenfor de seks læreplanstemaer.
De seks læreplanstemaer er som følger:
Alsidig personlig udvikling
Alle børn får mulighed for at udfolde sig, udforske og erfare sig selv, og får tillid til egne evner og udviklingspotentiale i et miljø, der er præget af omsorg, tryghed og nysgerrighed. De får udvidet deres erfaringsverden og deltagelsesmuligheder, og får styrket muligheden for at fordybe sig, koncentrere sig og være nysgerrig.
Social udvikling
Alle børn får mulighed for at udvikle empati og danne betydningsfulde relationer til børn og pædagogisk personale. De skal understøttes i at trives og indgå i sociale fællesskaber, hvor forskellighed ses som en ressource.
Kommunikation og sprog
Alle børn får mulighed for at udvikle sprog, der bidrager til at kunne forstå sig selv, hinanden og sin omverden i en dagligdag. Det pædagogiske personale tilbyder en bred vifte af sproglige læringsmuligheder, der understøtter sprogforståelse, ordforråd og udtale.
Krop, sanser og bevægelse
Alle børn får mulighed for at udforske og eksperimentere med forskellige måder at bruge kroppen på, så de kan udvikle bevægelsesglæde og opnå fortrolighed med deres kropsfunktioner, sanser og bevægelser.
Natur, udeliv og science
Æblehaven er ”grønne Spirer”-certificeret. Vi giver alle børn mulighed for spændende oplevelser og legemuligheder i naturen. Alle børn får mulighed for at udforske naturen via aktive observationer og undersøgelser, samt opnår kendskab til naturfænomener og legepladsens dyreliv.
Kultur, æstetik og fællesskab
Alle børn får mulighed for at indgå i ligeværdige og forskellige fællesskaber, hvor de opnår kendskab til egne og andres kulturelle baggrunde, normer, traditioner og værdier. De får mulighed for at bruge deres fantasi, være kreative, være nysgerrige og får en bred erfaring med forskellige redskaber, medier og materialer.