Skip til hoved indholdet

Tilsynsrapport for Daginstitutionen Æblehaven - maj 2025

1. Fakta om tilsyn i Høje Taastrup Kommune

Tilsynet i Høje Taastrup Kommune forløber over to år med uanmeldte observationer i praksis hvert andet år. Der anvendes KIDS til observationer i praksis og vurdering af det pædagogiske læringsmiljø. Her kan du læse mere om KIDS fra Dansk Psykologisk Forlag.

Den toårige tilsynsperiode omtales hhv. som År1 og År2 i tilsynet. Den ordinære tilsynsperiode ligger fra september til maj. Forvaltningen kan komme på tilsyn udenfor den ordinære tilsynsperiode. Informationer om det konkrete tilsyn vil fremgå af tilsynsrapporten.

Tilsynet har både til formål at føre kontrol med dagtilbuddet, som loven foreskriver, og samtidig afdække udviklingsområder til styrkelse af den generelle kvalitet i dagtilbuddet. Alle dagtilbud udarbejder et fokus for udvikling og en udviklingsplan, i forlængelse af tilsynet. Fokus for udvikling vil fremgå af dagtilbuddets hjemmeside.

Det vil fremgå af tilsynsrapporten om de enkelte dele af tilsynet har givet anledning til en forventning om udvikling, en anbefaling eller om tilsynet ikke har givet anledning til nogen bemærkninger. Mens ledelsen i dagtilbuddet har ansvar for at efterleve forvaltningens forventninger om udvikling, skal ledelsen blot tage stilling til forvaltningens anbefalinger og efterleve det der vurderes relevant.

Hvis tilsynsdialogen afdækker, at der er anledning til bekymring, kommer dagtilbuddet under skærpet tilsyn. Hvis dette sker, sikrer forvaltningen at der udarbejdes en handleplan, at der følges op på aftalerne i handleplanen samt at der gennemføres en opfølgende vurdering. Det fremgår af dagtilbuddet tilsynsrapport, hvis et dagtilbud er under skærpet tilsyn.

Hvis tilsynsdialogen afdækker, at der er anledning til alvorlig bekymring, er forvaltningen forpligtet til at udarbejde en handleplan med inddragelse af forældrebestyrelsen. Dette vil fremgå af tilsynsrapporten.


2. Fakta om dagtilbuddet og deltagere i tilsynet

Dagtilbudstype: Æblehaven er en kommunal daginstitution, der er en del af klynge D sammen med dagtilbuddene, Klatretræet, Junglehuset, Nøddekrattet og Frøen.

Forældresamarbejde: Klynge D har en forældrebestyrelse. Æblehaven har et kontakt forældreråd.

Deltagere ved tilsynsdialog:

  • Tilsynsførende Susan Blaabjerg
  • Pædagogisk Leder Matilde Nørholm Jørgensen
  • Klyngeleder Lisbet Mathiesen
  • Ressourcepædagog Rikke Larsen
  • Sprogvejleder Mariane Seisay
  • Sprogvejleder Kathrine Amalie Cedervall
  • Faglig Fyrtårn Carina Jørgensen
  • Faglig Fyrtårn Heidi Gina Glies Pedersen
  • Farlig Fyrtårn Sandra Degnebolig
  • Pædagog Betina Rasmussen
  • Referent Eva Hartz

3. Samlet konklusion på tilsynet

Tilsynet har ikke givet anledning til bekymring.


4. Dagtilbuddets fokus for udvikling

Alle dagtilbud udarbejder et udviklingsfokus i forlængelse af tilsynet.

Udviklingsfokusset er under udarbejdelse, der vil linkes hertil så snart det er færdiggjort.


5. Bemærkninger med relevans for tilsynet

Ingen generelle bemærkninger.


6. Tilsynets temaer (pkt. 7-9)

Pkt. 7. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis, herunder dagtilbuddets arbejde med forudsætninger for udvikling af praksis med afsæt i den generelle kapacitet til kvalitetsudvikling, psykologisk tryghed og lærende arbejdsfællesskaber.

Pkt. 8. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis, herunder dagtilbuddets arbejde med udviklingsplaner, læreplansmål, evalueringskultur og organisatorisk læring.

Pkt. 9. Kvalitetsudvikling i den sprogunderstøttende indsats, herunder dagtilbuddets arbejde med sprogvurderinger, sprogstimulering og vejledning til forældre, samt vurdering af sproglæringsmiljøet og kapaciteten til at foretage datainformeret tilpasning af det sproglige læringsmiljø.


7. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis

Herunder dagtilbuddets arbejde med forudsætninger for udvikling af praksis.

Forskning i børns udvikling og læring er i konstant udvikling og samfundet forandrer sig kontinuerligt i forhold til eks. ændrede familiemønstre, diversitet, forandringer i børns behov oa. Dagtilbud skal løbende tilpasse sig nye opgaver og dagtilbudsloven peger på at ledelsen har ansvar for at dagtilbuddet har en evalueringskultur der løbende kvalificerer det pædagogiske læringsmiljø.

Jf. dagtilbudsloven kap. 2 § 9 stk. 2. Lederen af dagtilbuddet er ansvarlig for at etablere en evalueringskultur i dagtilbuddet, som skal udvikle og kvalificere det pædagogiske læringsmiljø.

Tilsynsdialogen sætter derfor fokus på forudsætninger for implementering af en værdiskabende evalueringskultur, herunder:

  • Dagtilbuddets arbejde med at styrke kapaciteten til kvalitetsudvikling i dagtilbuddet generelt set og særlig med fokus på psykologisk tryghed og lærende arbejdsfællesskaber.


7A. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at styrke kapaciteten til kvalitetsudvikling generelt og særligt med fokus på psykologisk tryghed og lærende arbejdsfællesskaber

Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger

Begrundelse:

Der har siden sidste tilsyn været arbejdet med at styrke kapaciteten til kvalitetsudvikling gennem forskellige indsatser. Herunder har der været et øget fokus på at sikre medarbejderne har tid til faglige drøftelser, sparring på tværs af institutionen, og mulighed for sparring med den pædagogiske leder samt deres ressourcepædagog. Der prioriteres at pædagogerne har mulighed for forberedelse af deres arbejdsopgaver i den pædagogiske hverdag. Vuggestuen har haft fokus på feedbackkulturen og hvordan faglig undren og refleksion kan skabe udvikling i arbejdet i og omkring børnene. Børnehaven har arbejdet målrettet med deres organisering. Fælles for dagtilbuddet er at de er i gang med at implementere NEST.


8. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis

Herunder opfølgning på udviklingsplan, læreplansmål og organisatorisk læring

Dagtilbuddets praksis skal løbende tilpasse sig nye opgaver i overensstemmelse med børnenes behov og dagtilbudsloven peger på at dagtilbuddet har ansvar for løbende at kvalificere det pædagogiske læringsmiljø, således at alle børn trives og udvikler sig.

Jf. dagtilbudsloven kap. 2 § 7 Dagtilbud skal fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse gennem trygge og pædagogiske læringsmiljøer, hvor legen er grundlæggende, og hvor der tages udgangspunkt i et børneperspektiv

Jf. BEK nr. 968 af 28/06/2018 § 1. Den pædagogiske læreplan, jf. dagtilbudslovens § 8, udgør rammen for dagtilbuddets arbejde med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse.

Tilsynsdialogen sætter derfor fokus på dagtilbuddets arbejde med:

  • Dagtilbuddets arbejde med at realisere læreplanens mål for sammenhængen mellem børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.

  • Dagtilbuddets arbejde med at realisere læreplanslovgivningens mål om evalueringskultur med fokus på inddragelse af data, analyse og praksisjustering.

  • Dagtilbuddets arbejde med at organisere sig som et lærende arbejdsfællesskab og uddrage fælles organisatorisk læring af udviklingsarbejdet.


8A. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at realisere læreplanens mål for sammenhængen mellem børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse

Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.

Begrundelse:

Dagtilbuddet har været særligt optaget af implementeringen af NEST. I dette systematiske arbejde har dagtilbuddet anvendt Aktionslæringsmodellen. Dette har sikret en systematik, der fokuserer på læreplanenes mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børnenes læring, og identificering af de nødvendige justeringer i læringsmiljøet. Samtidig sikrer systematikken, at dokumentationsindsamling og evaluering indtænkes allerede i planlægningsfasen.

Desuden har dagtilbuddet gennem deres arbejde med feedbackkulturen haft fokus på hvilken effekt, dette kommer til udtryk i og justeringer i det pædagogiske arbejde med børnene.


8B. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med systematisk inddragelse af data, analyse og praksisjustering til styrkelse af dagtilbuddets evalueringskultur

Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.

Begrundelse:

Dagtilbuddet har arbejdet systematisk med Aktionslæringsmodellen siden sidste tilsyn, hvilket blandt andet har resulteret i at hver stue har egen Aktionslæringsmoddel med udgangspunkt i eget item fra KIDS samt en overgang, de har ønsket at arbejde videre med. Dagtilbuddet har siden arbejdet på at forankre dette i praksis.

Aktionslæringsmodeller bruges desuden i det tværfaglige arbejde om børnene, så den effekt de forskellige igangsatte indsatser kan evalueres løbende.


8C. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at organisere sig som et lærende arbejdsfællesskab og uddrage fælles organisatorisk læring af udviklingsarbejdet

Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.

Begrundelse:

Dagtilbuddet gør sig værdifulde erfaringer som et lærende arbejdsfællesskab og udviklingsarbejdet bidrager til positiv organisatorisk læring hvoraf praksis kan udvikles og justeres. Stuerne arbejder med ugeplaner hvor børneperspektivet inddrages af personalet.

Der arbejdes med temaer i dagtilbuddet og de har mindre tematiserede forløb i gang på nogle af stuerne, hvor fokus er på natur, udeliv og science.

Dagtilbuddet har en plan omkring fremadrettet at inddrage Samspils profiler for bedre at kunne identificere hvad børnegrupperne har brug for mere af.


9. Det sproglige læringsmiljø i dagtilbuddets praksis

Herunder dagtilbuddets arbejde med sprogvurderinger, sprogstimuleringsansvar og tilrettelæggelse af sproglige læringsmiljøer.

Forskning i børns sproglige udvikling viser, at barnets tidlige år er centrale for den sproglige udvikling og har varig indflydelse på barnets sproglige udvikling gennem hele barnets opvækst. Sprogvurderinger skaber et værdifuldt indblik i barnets sproglige styrker og udfordringer, hvilket gør det muligt at tilpasse den sprogunderstøttende indsats efter barnets specifikke behov og dermed understøtte barnets trivsel, læring og sociale liv.

Dagtilbudsloven §11 stk. 7 foreskriver at: Dagtilbuddet har ansvar for, at der gives sprogstimulering til børn, som på baggrund af en sprogvurdering vurderes at have behov for sprogunderstøttende aktiviteter. Omfanget af sprogstimuleringen skal på baggrund af sprogvurderingen fastsættes ud fra det enkelte barns behov for sprogstimulering.

Tilsynsdialogen sætter derfor fokus på: dagtilbuddets arbejde med:

  • Dagtilbuddets arbejde med at udarbejde retvisende sprogvurderinger i høj kvalitet, i overensstemmelse med sprogvurderingsmaterialets formål.

  • Dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sprogvurderinger og yde målrettet sprogstimulering til de børn, som sprogvurderingerne viser, har behov for sprogunderstøttende indsatser, samt sikre inddragelse og yde relevant vejledning til forældre

  • Dagtilbuddets arbejde med at efterleve forpligtelser i forbindelse med 30 timers sprogstimuleringstilbud

  • Dagtilbuddets arbejde med at efterleve den kommunale sprogstrategi, herunder tilrettelæggelse af sproglige læringsmiljøer med afsæt i sprogdata.

  • Dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sproglæringsmiljøvurdering, vidensdele og tilrettelægge sproglige læringsmiljøer med afsæt i sproglæringsmiljøvurderingens resultater.


9A. Tilsynsdialogen afdækning af dagtilbuddets arbejde med at udarbejde retvisende sprogvurderinger af høj kvalitet

Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.

Begrundelse:

Dagtilbuddets pædagogiske leder samt personalet giver udtryk for, at der efter oplæg fra den kommunale sprogkonsulent generelt opleves en forbedring af kvaliteten af udarbejdede Sprogtrappevurderinger. De ønsker stadig at kvalificere deres observationsfase, og sikre sig at de kommer rundt om hele barnet i den forbindelse.


9B. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sprogvurderinger og yde målrettet sprogstimulering til børn samt inddragelse og vejledning til forældre

Vurderingen giver anledning til følgende anbefaling:

Dagtilbuddet anbefales at skriftliggøre fokuspunkter i Rambøll for de børn, hvor en sprogvurdering viser, at barnet har behov for en sprogunderstøttende indsats samt følge op på de fokuspunkter, der er udarbejdet.

Begrundelse:

Der mangler fokuspunkter på enkelte børn, men der er udarbejdet en plan for hvorledes der følges op på denne opgave. Dagtilbuddets ressourcepædagog kommer til at understøtte stuerne i at komme i mål med denne opgave og sikre at der udarbejdes en mere systematisk tilgang hertil fremadrettet.

Dagtilbuddet har derudover en fast procedure, der sikrer at sprogvurderinger gennemføres, afgørelsesbrev udleveres, og at alle forældre tilbydes vejledning, i hvordan de kan understøtte deres børns sproglige udvikling i hjemmelæringsmiljøet, og med mulighed for opfølgning indenfor 3 måneder.


9C. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med leve op til forpligtelserne i forbindelse med børn som er indskrevet i 30 timers sprogstimuleringstilbud

Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.

Begrundelse:

Dagtilbuddet har børn i dette tilbud.

Dagtilbuddet overholder de procedurer det indbefatter at have børn i 30 timers sprogstimuleringstilbud.

De giver udtryk for, at det er en stor opgave at varetage. Der bruges megen tid og mange ressourcer på at understøtte børn i dette tilbud. Desuden fortæller de, at forældrene ofte har brug for mere understøttelse både i forbindelse med opstart, men også til at overholde vilkårene for tilbuddet.


9D. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at realisere den kommunale sprogstrategi, herunder tilrettelæggelse af sproglige læringsmiljøer med afsæt i sprogdata

Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.

Begrundelse:

Dagtilbuddet arbejder målrettet med at realisere den kommunale sprogstrategi, når de planlægger den pædagogiske hverdag. De anvender data fra sprogvurderinger til at fastsætte læringsmål og til at justere de fysiske læringsmiljøer, således disse bedst understøtte børnenes behov.

Der arbejdes med NEST og i den forbindelse visuel understøttelse. Dagtilbuddet oplever, at det understøtter børnene i hverdagens rutiner og aktiviteter i dagtilbuddet.

Desuden anvendes børnenes data i forbindelse med gruppeopdelinger, og der tages i disse mindre grupper, udgangspunkt i gruppens sproglige fokuspunkt således, at der kan arbejdes målrettet med børnene.


9E. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sproglæringsmiljøvurdering, vidensdele og tilrettelægge sproglige læringsmiljøer med afsæt i sproglæringsmiljøvurderingens resultater

Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.

Begrundelse:

Dagtilbuddet har gennemført en vurdering af deres sproglæringsmiljø. Dette har givet sprogvejlederne indsigt i at dagtilbuddet har gode tematiserede legezoner, der understøtter den sproglige udvikling indendørs, men at de fremadrettet har et stort udviklingspotentiale i deres udemiljø. Dette har de valgt at sætte fokus på i den kommende periode.

Sproglæringsmiljøvurderingen skal være en del af det kommende personalemøde. Der er allerede blik for, at personalet arbejder godt med at nuancere og udvide sproget, for og med børnene. Leg med sprog har et udviklingspotentiale i hele dagtilbuddet.

Sproglæringsmiljøvurderingen har endvidere givet personalet indsigt i, at de med fordel kan benytte et endnu mere nuanceret sprog samt hvordan personalet kan bidrage til at udvikle og udvide børnenes lege.

Daginstitution Æblehaven
Vesterby Allé 15 - 17
2630 Taastrup

Telefon: 43 35 32 10

Pædagogisk leder: Matilde Nørholm Jørgensen
E-mail: MatildeJoe@htk.dk

Klyngeleder: Lisbet Mathiesen
E-mail: LisbetMa@htk.dk

Mandag – torsdag:
Klokken 06.30 – 17.00

Fredag:
Klokken 06.30 – 16.30

Lukkedage